Santykio svarba (II)

 
Praeitoje dalyje apibrėžėme santykį, pateikėme keletą svarbiausių santykio taisyklių ir kad jų pagalba galime įgauti abipusį pasitikėjimą. Šioje dalyje papasakosime kada gali prireikti santykio, o taip pat ir apie jų svarbą darbinėje sferoje.

Padeda pakelti dvasinę būseną

Jei sukursite su žmogumi tvirtą santykį, jam bus lengviau priimti jūsų pasiūlymus ir idėjas. Viskas labai paprasta - jei kam nors patinki, jis paprastai būna linkęs tau pritarti.

Jei prisitaikydamas parodai, kad esi toks pat, jis jaučia būtinybę tau pritarti. Juk tai, ką sakai, galėjo sugalvoti ir jis (nes jūs tokie panašūs). Nesutikti būtų iš dalies tas pats, kaip nesutikti su pačiu savimi.

Užmezgę santykį galite padėti žmogui pasiekti pozityvią dvasinę būseną, ji idealiai tinka suprasti jus, jūsų mintis ir idėjas. Tai yra poveikio forma be valdymo. Mūsų nedomina manipuliacija neigiama prasme. Jei tavo idėja nevykusi, tai asmuo, su kuriuo tave sieja santykis, taip ir manys.

Siekiame sukurti ryšį, palankų visoms pusėms, kai galima kūrybingai ir konstruktyviai diskutuoti, skaidriai ir aiškiai bendrauti, vertinant vienam kitą. "Nevaldome" ir apgaule nesiūlome žmogui jam svetimos nuomonės.

Tik pasirūpiname, kad jis kuo geriau suprastų tikruosius mūsų reiškiamų tiesų privalumus. Visa tai daroma labai paprastomis priemonėmis, tokioms kaip tam tikri judesių ar balso pokyčiai.

Atvejai, kai prireikia santykio

Niekada nevėlu pradėti plėtoti su kuo nors santykį. Galbūt jūsų santykiai su tam tikru asmeniu itin prasti ir norite juos pakeisti. Kai kitą kartą susitiksite, imkite kurti santykį. Tikrai nepakeisite santykių per vieną kartą, bet stenkitės juos keisti kaskart susitikę ir gana greitai pastebėsite, kad žmogaus bendravimas su jumis akivaizdžiai pasikeitęs.

Pasitaiko ir tokių, vienas kitas, su kuriais iš esmės neįmanoma užmegzti santykio. Su kuriais ir nesinori jo palaikyti. Ir tai visiškai normalu. Nesakau, kad privalote palaikyti tvirtą santykį su visais sutiktais žmonėmis. Tik sakau, kad galite.

Kada praverčia santykis? Tiesą sakant, visada. Štai jums keletas pavyzdžių:

- Kai norite aiškaus bendravimo su žmogumi, su kuriuo gyvenate (ir galbūt galų gale suprasti, ką jis ar ji norėjo pasakyti visus tuos metus).

- Kai norite susigrąžinti pagarbą, kurią kažkada jums nustojo jausti jūsų vaikai.

- Kai turite reikalų su valdžios institucijomis.

- Kai susiduriate su asmeninis, užimančiais pseudoautoritarinius postus ir galinčiais sukelti nemalonumų, su kietakakčiais iš pašto, banko ar kitų paslaugų sferų.

- Kai kalbate su prekybininku telefonu (šiuo atveju labiau praverstų antisantykis - veiksmingas būdas greitai užbaigti pokalbį ar "atsikratyti" žmonių, keliančių nemalonų jausmą).

- Kai einate į darbo pokalbį.

Santykis darbinėje sferoje

Darbo aplinkoje itin svarbu sugebėti kurti santykį. Amerikiečių organizacijų ekspertė Elaina Zuker pateikia toliau aprašytus pavyzdžius.

Dažnai tenka pasiekti vis daugiau su vis mažesniais ištekliais. Dažnai tiesiogiai konkuruoji su kolegomis dėl ribotų išteklių. Tavo darbas gali sektis ar žlugti, viskas priklauso nuo to, kaip sekasi palaikyti santykį su svarbiausiais asmenimis, atsakingais už išteklių paskirstymą.

Kad kaip vadovas dirbtum sėkmingai, turi būti atviras ir skatinti abipusį bendravimą. Vadovas, kuris viską daro, kaip jam patinka, rizikuoja atstumti tiek jam pavaldžius, tiek viršesnius darbuotojus. Šiais laikais vadovams ir viršininkams keliamas reikalavimas būti bendravimo žinovais. Viskas prasideda nuo sugebėjimo sukurti santykį.

Norint parduoti naujoviškas ir kūrybiškas idėjas, reikia gerai išplėtotų bendravimo įgūdžių. Kad ir kokią gerą idėją turėtum, gali nieko neišdegti, jei nesugebi įtikinti reikiamų žmonių, kokį vertingą dalyką siūlai.

Jei esi organizacijos hierarchijos viduryje, vieniems esi pavaldus, o kitiems turi vadovauti. Abiem atvejais privalai sugebėti sukurti santykį ir paveikti kitus, kad pasiektum norimų rezultatų.

Vadinamosiose linijinėse organizacijose dažnai tenka daugiau atsakomybės nei tikros valdžios. Reikia dirbti kitų rankomis. Linijinėse struktūrose darbai atliekami kuriant santykį ir bendradarbiaujant.

Tai, ką moki, tavo profesiniai įgūdžiai, specializacija, viskas, ką įvaldei per visus tuos metus - niekas nėra taip reikšminga kaip sugebėjimas kurti santykį. Dabartinė darbo rinka stebėtinai nepastovi. Nori ar nenori, gali susiklostyti situacija, kai teks keisti darbą. Kad ir kokio aukšto lygio darbuotojas būtum, niekam nereikia specialisto, su kuriuo neįmanoma bendrauti.

Vitalija Čižauskaitė

Šis tekstas yra paremtas Henriko Feksuso parašyta knyga "Minčių skaitymo menas", kurią Lietuvoje išleido "Alma Littera" leidykla.

I-oji straipsnio dalis: Santykio svarba (I)

 
Komentarai
Naujas komentaras